Ochrona przyrody i mądre korzystanie z jej bogactw to problemy, które stały się sprawą ludzkości. Dzieci mogą być pełnowartościowymi partnerami nas dorosłych w walce o przyjazne i czyste środowisko. Ucząc poznawania przyrody, jej ochrony, kształtując właściwe postawy proekologiczne dajemy dzieciom szansę na zbudowanie pokolenia, które zadba o środowisko, a troska o przyrodę będzie troską o nas samych.
Takie idee towarzyszą organizowanym w naszej szkole spotkaniom ekologicznym uczniów ze wszystkich klas III. Spotkania prowadzone są nieodpłatnie, a ich celem jest przygotowanie uczniów do konkursu ekologicznego. Prowadzę je wraz z koleżanką, dwa razy w tygodniu, przez trzy miesiące.Tematyka spotkan jest bardzo trudna, jednak dzieci bardzo chętnie w nich uczestniczą, mają możliwość nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych, by bez problemu zakwalifikować się do konkursu. Zwieńczeniem trudu jest udział uczestników spotkań w konkursie. Konkurs przebiega w trzech etapach:
- etap drużynowy,
- etap indywidualny,
- etap plastyczny.
Etap drużynowy: drużynę stanowi 4 osobowa reprezentacja klasy, losują swoją nazwę, która jest nazwą rośliny lub zwierzątka chronoinego ( krokusy, żubry, zawilce, świstaki...), stanowi jej wizytówkę, wybór nazwy wiąże się z doborem zadań, zadania umieszczone są w kopertach z daną nazwą, są w niej zadania o podobnym stopinu trudności jednak o różnej treści. Standardowo każda drużyna otrzymuje trzy zestawy zadań:
zestaw 1
- układanie haseł o tematyce ekologicznej z rozsypanek wyrazowych,
- wymyślanie haseł np. o szkodliwym wpływie hałasu na zdrowie człowieka,
- układanie rymowanek o przyrodzie,
zestaw 2
- umieszczamy ekologiczną ciekawostkę, zadaniem dzieci jest wyjaśnienie przesłania jakie jest zawarte w jej treści,
- umieszczamy obrazek o treści ekologicznej, zadaniem dzieci jest jego interpretacja,
- redagowanie notatki do gazety np. "Zwiad - eko" na temat stanu środowiska,
zestaw 3 obejmuje zadania, w których drużyna wykaże sie pomysłowością, poczuciem humoru, ale też wykaże zrozumienie wagi zagadnień:
- Jak zamiejszyć poziom halasu w naszej szkole?
- Co zrobić, by powietrze w naszym mieście było czyste?
- Jakie są wasze propozycje zmian, ulepszeń, by nasza szkoła otrzymała miano szkoły ekologicznej?
Drużyny przygotowują wypowiedzi pisemnie, a lider zespołu prezentuję pracę całego zespołu wszystkim. Etap indywidualny: dzieci indywidualnie rozwiązują test. Miejsca zajmują zgodnie z czytaną listą, każdy otrzymuje też numer, który jest osobistym kodem uczestnika wpisywanym na teście. Dzieci otrzymują tylko karty odpowiedzi, pytania tesu są prezentowane na ekranie przez projektor podłączony do laptopa. W teście są pytania otwarte i wyboru. Jest ich zazwyczaj około 30. Etap plastyczny: dzieci dowolną techniką wykonują pracę plastyczną. Temat pracy co roku jest inny, może to być "Czyste powietrze - zdrowe płuca, Ziemię mamy tylko jedną...". Konkurs jest organizowany w sobotę. jest więc czas na wszystkie etapy, bez pośpiechu dzieci mogą prezentować swoją wiedzę i umiejętności. Jest to ważne wydarzenie w ich życiu. Proponowana forma konkursu jest świetną okazją wymiany myśli ekologicznej, giełdą wspaniałych pomysłów. Pytania konkursowe z etapu indywidualnego, szczegółowe zadania z pierwszego etapu wyślę na prośbę zainteresowanych.
Mirosława Krawczyk Inowrocław |